Na linkách psychologickej pomoci počuť: „Som sám a okolo mňa je COVID.“ Ako dlho tu bude ešte COVID? Prídem ja alebo niekto z mojej rodiny o prácu? Bude nárast chudoby? Čo ak umrie na koronavírus môj blízky príbuzný alebo priateľ? Odpovede na podobné otázky v poslednom období hľadajú klienti Liniek duševnej pomoci Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice. Zavolať a žiadať o telefonickú podporu ich donútil pocit beznádeje, skľúčenosti, samoty aj hnevu.
Mnohí volajúci trpia následkami obmedzení – vznikajú častejšie rodinné konflikty, sú nútení vzdať sa mnohých pravidelných činností, ktoré im pomáhali udržiavať psychickú pohodu (šport, stretnutia s priateľmi…). „Ľudia musia vynakladať väčšie úsilie a nachádzať nové spôsoby ako kompenzovať zavedené opatrenia a obmedzenia, aby sa im nezhoršil psychický stav, čo sú pomerne veľké nároky aj na zdravých ľudí,“ hovorí prednosta I. psychiatrickej kliniky UNLP Jozef Dragašek: „Osoby s duševným ochorením majú často zníženú schopnosť zvládať záťaž a tak je hľadanie spôsobu ako sa so situáciou vyrovnať pre nich oveľa ťažšie.“
Kto najčastejšie volá?
Telefonickú pomoc najčastejšie vyhľadávajú ľudia v strednom veku, prevažne ženy. Ide najmä o klientov s psychiatrickými diagnózami a tiež klientov s obmedzenou dostupnosťou osobnej psychiatrickej a psychologickej pomoci, rovnako o ľudí sociálne izolovaných či osamelých. „Telefonujú aj klienti z Českej republiky, prípadne Slováci žijúci v zahraničí, využívajúci Skype. Výnimočne volajú deti, tie presmerujeme na Detskú linku dôvery,“ upresňuje psychológ z linky.
Výhody liniek
Všetci sa dnes obávame COVID infekcie. Prekážkou môže byť aj geografická vzdialenosť, pracovná doba i finančné ťažkosti. Mnohým vyhovuje anonymita, ostýchajú sa hovoriť o sebe z očí do očí konkrétnej osobe. „Klientom zaručujeme úplnú anonymitu a anonymný je aj pracovník na linke. Mnohí telefonujú dlhodobo pravidelne, sú to stáli klienti, ale mnoho je aj jednorazových telefonátov. Potešia nás telefonáty s odstupom dní, keď volajúci ďakujú za odbornú pomoc a usmernenie,“ dopĺňa odborníčka z linky.
Ako pomáhajú linky?
Ponúkajú ľuďom duševnú podporu, upokoja emócie, dodajú nádej, upriamia pozornosť na pozitívne stránky života a zlepšia náladu. „Cieľom je ventilácia a odreagovanie emócií. Klientovi pomáhame zorientovať sa v problematike a zapájame jeho vlastné zdroje zvládania. Následne ponúkame možnosti riešenia problému, prípadne priame odborné usmernenie, ak treba, poskytneme kontakty na odborníkov z oblasti duševného zdravia,“ opisuje doc. Ivan Dóci, prednosta II. psychiatrickej kliniky. Odborníci UNLP na linkách pomoci majú recept aj na úzkostné stavy - pomôžu jednoduché a stabilizačné techniky, ktoré klientovi poradia a telefonicky ho inštruujú.
Na linkách naďalej ostávajú v popredí rodinné, vzťahové, pracovné a finančné problémy, pomoc blízkemu s duševným ochorením, pomoc pri zvládaní stresu, emočná a sociálna podpora pre osamelých ľudí a krízové riešenie pre osoby v núdzi.
Prvá Linka dôvery v UNLP bola založená v r.1989. Prioritnou myšlienkou jej zriadenia bola telefonická prvá pomoc, primárne pri prevencii samovrážd. V minulosti dominovali na prvom mieste manželské a partnerské problémy, v súčasnosti je to najmä problematika zdravotných ťažkostí - konkrétne psychických. Vianočné obdobie patrí už roky medzi najzáťažovejšie, non-stop k dispozícii je linka aj kvôli osamelým a izolovaným ľuďom, prípadne pozostalým, ktorí stratili svojich blízkych.
|