Dnes je štvrtok 17. októbra 2019. Sviatok má Hedviga zajtra má sviatok Lukáš .  

Domovská stránka
Ochrana osobných údajov
Nemocnica
Služby
Nadácie
Pre pacientov
Mediálne centrum
Pracovná zdravotná služba
Projekty EÚ
Výskum a vývoj
Protikorupčná linka
Podávanie sťažností
Etický kódex
Poďakovania

    


Domovská stránka arrow Mediálne centrum arrow Tlačové správy arrow Odborník radí: na Vianoce menej jedzte a viac sa hýbte
Odborník radí: na Vianoce menej jedzte a viac sa hýbte Formátovať pre tlač

20 december 2011    

       Profesor Daniel Pella vraví - "Poznáme kódy zdravého života, ale nepoužívame ich..."
      Veľa ľudí po Vianociach zistí, že nabrali zopár kíl a u mnohých sa podobná situácia opakuje každý rok. Nejeden si povie, že sa počas sviatkov nedá nejesť a tiež, že sa nedá jesť a nepribrať. Prednosta III. internej kliniky Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice a LF UPJŠ prof. MUDr. Daniel Pella, PhD. oponuje – podľa neho sa dá najesť do sýtosti aj bez  následkov. Stačí len dodržiavať niekoľko dôležitých zásad.
      „Dnes sme priam zaplavení náučnou literatúrou, ktorá hovorí ako zdravo žiť. Poznáme kódy zdravého života, ale nepoužívame ich. Popritom stačí iba trochu pozornejšie sledovať príjem a výdaj a tukové vankúšiky nám nebudú nechcene pribúdať,“ hovorí prof. MUDr. Daniel Pella, PhD., podľa ktorého však nie je nutné hladovať a ani zabúdať na tradície.

„Tradičnú štedrovečernú večeru tvorí kapustnica, vyprážaná ryba, zemiakový šalát a sladkosti. Ryby sú  považované za zdravé mäso, predovšetkým tie divo žijúce, pretože ryby z umelých chovov sú často kŕmené všeličím nezdravým, čo sa premieta aj do kvality ich mäsa. Ani kapustnica nie je nezdravé jedlo, pokiaľ to nepreženieme množstvom údeného mäsa a mastnej klobásy. Horšie je to už so zemiakovým šalátom a sladkosťami, no aj pri tých sa dá nájsť zlatá stredná cesta. Ostatne, vajíčka a maslo obsahujú okrem cholesterolu, ktorý je dnes mylne považovaný za univerzálneho strašiaka, aj veľa životne dôležitých ochranných látok, ktoré nás okrem iného chránia aj pred nádorovými ochoreniami,“ poznamenáva prof. MUDr. Daniel Pella, PhD.

Zemiakový šalát bude podľa jeho slov menším ‚hriechom‘, ak ho pripravíme s bielym jogurtom namiesto nezdravej majonézy a tiež je pri ňom samozrejme dobré poznať mieru, čo sa týka kvantity. Pokiaľ ide o sladkosti, aj tie sa dajú pripraviť zdravšie a menej kalorické – stačí nahradiť margarín a biely cukor maslom, tvarohom, ovocím a čokoládou s vysokým obsahom kakaa. Odborník tiež radí vyhýbať sa prílišnej konzumácii červeného mäsa a nahradiť ho radšej hydinou alebo rybami a dopriať si veľa zeleniny, predovšetkým čerstvej.
No najdôležitejší je podľa neho z hľadiska zdravia pravidelný pohyb.

„Teraz pred sviatkami sú lyžiarske svahy prázdne, zatiaľ čo nákupné centrá praskajú vo švíkoch. Ľudia pobláznení reklamami hádžu do košíkov kilá čipsov, sladkostí a veľké balenia sladených nápojov, namiesto toho, aby si kúpili radšej čerstvé ovocie a čokoládu s vysokým obsahom kakaa. A na pohyb na čerstvom vzduchu úplne zabúdajú,“ hovorí prednosta III. internej kliniky Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice a LF UPJŠ. Popritom rekreačný šport a prechádzky v prírode majú podľa neho počas sviatkov vzhľadom na zvýšený kalorický príjem ešte väčší význam, než inokedy.

„Aj hodinová prechádzka na čerstvom vzduchu je lepšia ako nič – a po určitej fyzickej aktivite nie je hriechom dať si ani klobásu z kapustnice či ’zobnúť’ si do niečoho chutného, samozrejme, v rozumnej miere. Keďže pocit sýtosti prichádza s oneskorením, je dobré naučiť sa jesť pomaly, čo pomôže predísť nielen nepríjemným pocitom nafukovania, ale aj prírastku na hmotnosti. Zabúdať by sme nemali ani na správnu kombináciu stravy. K mastnému je vhodné pridať si zeleninu a počas dňa by sme mali zjesť aj nejaké ovocie či zdravé orechy, napríklad vlašské, nie arašidy,“ radí prof. MUDr. Daniel Pella, PhD. a zvlášť varuje pred sladenými nápojmi. „Naučte piť deti minerálku alebo čistú vodu a vy si doprajte radšej pohár dobrého suchého červeného vína alebo kvalitného piva, ako sýtené nápoje s množstvom bieleho cukru a chemických príchutí,“ dodáva.


Niekoľko dobrých rád, aby vás po štedrej večeri netrápil pocit preplnenosti
alebo problémy so žalúdkom či žlčníkom:

- ustriehnite kvalitu i kvantitu pokrmov – držte sa hesla „všetko  s mierou“
- po slávnostnej večeri si doprajte pohár dobrého vína (najlepšie suché a červené) –
  ak tvrdý alkohol, tak naozaj len za pohárik
- niekoľkokrát počas dňa si doprajte ovocie, hlavné jedlo kombinujte so surovou zeleninou
- pokiaľ to s jedlom preženiete, urobte si aspoň krátky očistný pôst, napríklad vynechajte
  obed alebo večeru
- dodajte telu vlákninu, ktorá napomáha vyprázdňovaniu
- pite veľa tekutín, hlavne vodu a bylinné čaje, ktoré napomáhajú očisťovaniu
- doprajte si dostatok pohybu na čerstvom vzduchu -  to čo zjete, je najlepšie spáliť pohybom


Pridal: RNDr. Jaroslava Oravcová    
Naposledy zmenené ( 20 december 2011 )    
< Predchádzajúce   Ďalšie >
Právno-personálne inform.
Verejné obstarávanie
Nehnuteľný majetok
Tlačivá
Faktúry a objednávky
Pre zamestnancov

 
Najnovšie
Najčítanejšie

 

 
 


Louis Pasteur

©2000-2016 UNLP Košice
ISO 9001 ISO 9001